JANGAN BERBUKA PUASA DENGAN YANG MANIS-MANIS? BAGAIMANA DENGAN KURMA?


Kurma asalnya tidak terlalu manis.
Kalau kurma yang dibeli terlalu manis...
Ini adalah 'manisan kurma' yang ditambah kandungan gula berlipat ganda agar tahan lama untuk di eksport, bukan lagi kurma segar. Biasanya kurma yang segar harganya mahal sedikit.

Berbuka dengan kurma atau makanan yang manis-manis?


Kurma banyak khasiatnya. Antaranya kurma segar merupakan buah yang bernutrisi sangat tinggi... tapi berkalori rendah.
Ketika berpuasa, kadar gula dalam darah kita menurun. Kurma, sebagaimana yang disabdakan Rasulullah, adalah karbohidrat kompleks, bukan gula (karbohidrat sederhana).
Karbohidrat kompleks, untuk menjadi glikogen, perlu diproses sehingga makan waktu. Sebaliknya, kalau makan yang manis-manis, kadar gula darah akan melonjak naik, langsung. Bummmm...
Sangat tidak sihat.

Karbohidrat kompleks mengambil masa untuk makanan diubah kepada energi. Dengan demikian, makanan diproses perlahan-lahan dan tenaga diperoleh sedikit demi sedikit.
Dengan demikian, kita tidak cepat lapar dan energi tersedia dalam waktu lama, cukup untuk aktiviti sehari penuh.
Sebaliknya, karbohidrat sederhana menyediakan energi sangat cepat, tapi akan cepat sekali habis sehingga kita mudah letih. Maka, ketika makan sahur, jangan makan makanan atau minuman yang banyak mengandungi gula, karena kita akan cepat letih. Makanlah karbohidrat kompleks (protein jangan dilupakan!) sehingga kita tetap berenergi sampai waktu berbuka.



Dapatkan Set Puasa Shaklee agar anda bertenaga sepanjang bulan Ramadhan




No comments